تاریخ انتشار: شنبه 1400/09/20 - 09:12
کد خبر: 417061

گزارشی از اردوهای جهادی دانشجویی؛

فلسفه اردوهای جهادی در تشکیلات دانشجویی/ می‌سازیم تا ساخته شویم

فلسفه اردوهای جهادی در تشکیلات دانشجویی/ می‌سازیم تا ساخته شویم

شعار معروف جهادی‌ها این است که می‌سازیم تا ساخته شویم، این شعار درستی است؛ ساختن فقط این نیست که مثلاً گروه جهادی در یک منطقه محروم یک مسجد بسازد و از آن منطقه خارج شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از حذف‌شدن جهاد سازندگی از ساختار نهادهای انقلابی کشور و احساس نیاز به یک حرکت جهادی و انقلابی در حوزه محرومیت‌زدایی و مبارزه با تبعیض است. رهبر معظم انقلاب نیز طی چند سخنرانی به موضوع محرومیت‌زدایی اشاره داشتند و به دنبال آن جریانات دانشجویی و انقلابی نیز با نام گروه جهادی و جهاد سازندگی وارد عرصه سازندگی کشور و به خصوص مناطق محروم کشور شدند.

فلسفه اردوهای جهادی در تشکیلات دانشجویی/ می‌سازیم تا ساخته شویم

با توجه به اینکه نهاد مقدس جهاد سازندگی در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی در وزارت کشاورزی تلفیق شد، مقام معظم رهبری این تدبیر را به کار بستند تا نیروهای انقلابی و مردم مستضعف، جایی را داشته باشند که خدمت بدهند و خدمت بگیرند.

جنبش دانشجویی علاوه بر اینکه می‌تواند گروه‌های جهادی دانشجویی تشکیل دهد، در مورد تبیین نگاه جهادی و تبیین گفتمان جهادی در عرصه رسانه و در مورد تبلیغ این نوع فعالیت برای رفع محرومیت در سطح دانشگاه‌ها و سرریزشدن آن به جامعه نیز می‌تواند نقش مهمی را در راستای گفتمان جهادی و گسترش این گفتمان بر عهده بگیرد و انجام دهد.

نگاه‌هایی وجود دارد که وظیفه دانشجویان و به ویژه تشکل‌های دانشجویی این نیست که وارد فضای اردوهای جهادی شوند به خصوص انجمن‌های اسلامی یا تشکل‌هایی که وجه سیاسی آنها غالب بوده در حالی که از وظایف دانشجوی انقلابی این است که بتواند وارد عرصه حل مشکلات مردم شود و با مشکلات مردم به ویژه مستضعفین و محرومین از نزدیک آشنا بشود.

با حضور در فضای اردوهای جهادی، نوع کنش سیاسی که آن دانشجو برای مطالبه‌گری و فعالیت دانشجویی انتخاب می‌کند، متفاوت خواهد بود و این حضور در اردوهای جهادی یک جهان‌بینی انقلابی به آن دانشجو می‌دهد.

شعار معروف جهادی‌ها این است که می‌سازیم تا ساخته شویم، این شعار درستی است؛ ساختن فقط این نیست که مثلاً گروه جهادی در یک منطقه محروم یک مسجد بسازد و از آن منطقه خارج شود. بلکه همین نفس حضور در منطقه، ارتباط با مردم، خدمت بدون مزد و بدون منافع مادی برای مردم مستضعف و ایجاد ارتباط تنگاتنگ احساسی و انسانی بین دانشجویان انقلابی و مردم، باعث ساخته‌شدن دانشجویان جهادی می‌شود.

محرومیت زدایی

بنابراین این موضوع در ظهور و بروز اجتماعی یک تشکیلات دانشجویی به این صورت می‌تواند اثر ثانویه داشته باشد و اثر اولیه هم این است که در مناطق حضور پیدا می‌کنند و یک مشکلی هرچند کوچک از مشکلات مردم منطقه را حل می‌کنند.

اتفاقی که در اردوی جهادی برای دانشجوی جهادی می‌افتد این است که به مشکلاتی در راستای ارائه خدمت به مردم بر می‌خورد و مسیر سختی را دنبال می‌کند که برای مردم خدمتی را بتواند ارائه کند که آن مشکلات و مسیر سخت، تلنگری است به روحی که شاید درگیر برخی مسائل سطحی شده باشد و او را با خالق هستی و با روح حاکم بر اندیشه‌های انقلاب اسلامی ارتباط واقعی می‌دهد.

این اتفاقات روح دانشجو را نسبت به ارتباط سطحی، ظاهرسازی‌ها، ریاکاری‌ها و برخی رذیلت‌های اخلاقی که ممکن است در اثر توجه اجتماعی به دانشجوی فعال سیاسی اتفاق بیافتد، از گزند حفظ می‌کند و جلا می‌بخشد.دانشجوی تشکیلاتی و انقلابی با حضور خود در فضای جهادی درس اخلاص را می‌آموزد بدون آنکه معلمی داشته باشد.

حتماً از وظایف تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه‌های دانشجویی تشکیل اردوهای جهادی، حمایت از حرکت‌های جهادی و حضور در حرکت‌های جهادی است و اتحادیه‌های دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی انقلابی در سطح دانشگاه‌ها باید به صورت جدی، گروه جهادی را تشکیل دهند و پای کار حل مشکلات مردم باشند و همچنین از فضای آکواریومی که برای خود ترسیم کرده‌اند خارج شوند و با مشکلات واقعی محرومین آشنا شود.

گزارش از سعید تواناراد - مسئول سابق قرارگاه جهادی معین

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top